JHL Jäsenkirje 1/2020

8.4.2020

KORONA ja YLIOPISTOJEN TES ja kevätkokous ja KEHITYSKESKUSTELUT

ja KESÄTEATTERI ja LULEÅN MATKA

Hyvät jäsenemme, olemme kaikki koronaveneessä tai veneessä, joka yrittää turvata meitä koronalta.

Korona. Pysytään erillään ja käytetään hoksottimiamme, kuinka parhaiten selviämme tästä erityistilanteesta ja samalla voimme suoriutua työtehtävistämme. Etätyö, jota osa jäsenistöstämme tekee, ei ole syy olla tekemättä töitä. Työpaikalle on mentävä, jos ei ole määrätty etätyöhön. Sopikaa esimiehenne kanssa sähköpostilla, jos teillä on tehtävienne suorittamista varten erityiskäytänteitä yleisohjeisiin tai jos pidätte vapaata. Jos kuulutte riskiryhmään, olkaa yhteydessä esimiehiinne työtehtävienne järjestämiseksi riskittömäksi. Esimiehen tulee löytää työntekijälle sopivat tehtävät. Itseään ei kannata kuitenkaan tarpeettomasti leimata. Huomioittehan, että lapset eivät voi olla este työntekemiseen.

On kolme sivua, joilta saamme apua sekä tehtävissämme että elämässämme. A) Yliopisto kertoo, miten toimimme työssämme. B) Ammattiliittomme sivuilta saamme tietoa oikeuksistamme näinä kummallisina aikoina ja C) THLn sivuilta löytyy oikeaa ja luotettavaa tietoa Koronasta ja miten suojautua siltä.

1. Oulun yliopisto: https://www.oulu.fi/yliopisto/koronavirus (Huom. Tilojen sulkeminen on voimassa tämänhetkisen tiedon mukaan 13.5. saakka.)

1. Ammattiliitto JHL https://www.jhl.fi/ajankohtaista/teemat/koronaviruksen-leviamisen-vaikutukset-tyohon/  (Tällä sivulla on monenlaista tietoa, kannattaa tutustua.)

1. THL viralliset sivut https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19     (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tutkii ja seuraa väestön hyvinvointia ja terveyttä ja kehittää toimenpiteitä niiden edistämiseksi.)

TES. JHLn sopimusneuvottelijamme ja Sivistan neuvottelijat ovat hyväksyneet sopimuksen YliopistojeN työehtosopimukseksi kaudelle 1.4.2020 – 31.3.2022. Pääneuvottelijamme sopimustoimitsija Reetta Kuosmanen kertoi, että kumpikin osapuoli joutui antamaan periksi joistain vaatimuksista, kun pandemia iski Suomeen. Tietoa sopimuksesta ja neuvotteluista löytyy 1) JHL:n sivuilta sekä 2) yliopiston sivuilta. Korotuksia saimme 3,2 % ja KIKY –tunneista luovuttiin, mutta lisätyötä on tarpeen vaatiessa tehtävä 12 tuntia/vuodessa palkallisena ilman ylityökorvausta.

1. JHL ry: https://www.jhl.fi/2020/03/27/yliopistojen-tyoehtojen-neuvottelutulos-hyvaksytty-kaksivuotinen-sopimus-vastikkeettomat-kikytunnit-poistuvat/

1. Oulun yliopisto: https://patio.oulu.fi/fi/uutiset/yliopistoille-uusi-tyoehtosopimus

Kevätkokous siirtyy.  Yhdistyksen kevätkokous on ilmoitettu olevan to 23.4. klo 16.00 Kastarissa, mutta näissä olosuhteissa emme voi sitä pitää, vaan se siirtyy myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan.

Kehityskeskusteluissa ei tällä kertaa ole yleistä suoritustason tarkistusta, vaan käymme keskustelua siitä, miten olemme työssämme toimineet ja olisiko työssä jotain uudistettavaa. Valmistautukaa keskusteluun, siinä on taas uudet lomakkeet... Nämä sivut ovat hyödyksi. Jollain jäsenistä voi olla muutoksia tehtävissä, jolloin asiasta neuvotellaan esimiehen kanssa. Suurin osa keskusteluista kai järjestetään etäneuvotteluina. Voitte olla yhteydessä luottamusmiehiimme, jos teillä on kysyttävää, koulutusta ei tässä tilanteessa järjestetä.

1. https://patio.oulu.fi/fi/uutiset/kehityskeskustelut-suorituksen-arviointi-2020
  2. https://patio.oulu.fi/fi/palvelut-ja-ohjeet/henkilosto/osaamisen-kehittaminen/kehityskeskustelu-ohje-tyontekijalle
  3. https://patio.oulu.fi/fi/palvelut-ja-ohjeet/johtaminen/kehityskeskustelu-ohje-esimiehelle

Kesäteatteri on tässä tilanteessa kesäkuulta peruttu. Katsotaan mikä on tilanne loppukesästä.

Luleå. Suunnitelmissa ollut Luleån yliopistossa käynti perutaan myös tältä vuodelta, koska emme voi ennakoida pandemiatilanteen etenemisestä.

Voimia kaikille näissä erityisaikoina. Toivomme, että te jäsenemme sekä perheenne pysyvät terveinä tai paranevat nopeasti.

Pysytään erillään ja terveinä!